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武蔵高等学校中学校紀要「The Musashi Bulletin -Musashi High School and Junior High School - 」 >
2020年度・第5号 >

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タイトル: An Exploration into Japanese Secondary School Students' Awareness of ELF and Their Language Attitudes
著者: SAITO, Koichi
キーワード: English as a Lingua Franca (ELF)
international communication
intercultural communication
language attitudes
language awareness
English education in Japan
発行日: 2021年3月31日
出版者: 武蔵高等学校中学校
抄録: Given that English is currently used as a contact language, or as a lingua franca (ELF), in this internationalised world, this paper aims to explore the ELF awareness and the language attitudes the students at this school hold. Throughout the questionnaire survey and individual interviews, it was revealed that the participants of this study were aware of the current role of English in international communication to some extent. If the collected data was analysed in a more detailed manner, however, it indicated that they were subconsciously constrained by ‘native’ norms. Considering these findings, this paper discusses the possibilities of ELF for secondary education in Japan.
現在の国際社会では、英語は「共通語」(ELF)としての役割を果たしている。本稿では、このことを踏まえ、本校生徒の言語意識や言語姿勢をELF の観点から分析する。自由記述形式の質問紙調査とインタビュー調査から得られたデータによると、参加者の多くは国際的なコミュニケーションで使用される英語の「共通語」としての役割を認識していた。一方で、それらのデータをより詳細に分析すると、彼らは国際的なコミュニケーションの文脈においても、無意識のうちに英語母語話者の規範に捉われていることも明らかになった。これらの結果を踏まえ、本稿では日本の中等教育におけるELFの教育的可能性を議論する。
URI: http://hdl.handle.net/11149/2245
出現コレクション:2020年度・第5号

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